9.6 C
Warsaw
niedziela, Listopad 17, 2019

Automatyzacja transportu najwcześniej za 5 lat

Musisz przeczytać

To on wprowadził sztuczną inteligencję do szpitala psychiatrycznego

Wojciech Legawiec – nie tak dawno dbał o innowacje w buskim uzdrowisku. Teraz chce wykorzystać sztuczną inteligencję w działalności szpitala psychiatrycznego w Tworkach. A jakby było tego mało, to sam znalazł startup, który mu w tym pomoże.

PZU wprowadza Opaskę Życia

Grupa PZU we współpracy z Ministerstwem Zdrowia uruchamia pionierski projekt "Opaska życia". Urządzenie ma wspomagać ratowanie ludzkiego życia.

Detalista 4.0, czyli IoT dla osiedlowych warzywniaków

Eurocash i Microsoft wraz z partnerami technologicznymi przedstawili wizję rynku detalicznego przyszłości - "Detalista 4.0". Zaprezentowano rozwiązania technologiczne, które mają zapewnić właścicielom niezależnych sklepów spożywczych sprawne zarządzanie ich placówkami, konsumentom wysoką jakość robienia zakupów, a producentom jak najlepsze dotarcie ze swoją ofertą do finalnego odbiorcy.

Nieustannie w Polsce brakuje zawodowych kierowców. W 2022 r. luka ta ma wzrosnąć do 200 tys., sięgając 1/4 całego zapotrzebowania w branży. W chwili obecnej sposobem na jej łatanie jest zatrudnianie kierowców z zagranicy. Automatyzacja transportu bowiem, to pieśń przyszłości.

Takie wnioski pochodzą z raportu „Transport przyszłości. Raport o perspektywach rozwoju transportu drogowego w latach 2020-2030”, opracowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska, w partnerstwie z Santander Bank Polska, DAF i Uber.

Można powiedzieć, że Polska transportem stoi, bo sektor TSL (transport, spedycja, logistyka) generuje ok. 6% polskiego PKB. Mimo to, niemal wszyscy doskonale zdają sobie sprawę z faktu, iż coraz bardziej odczuwalny jest problem braków kadrowych wśród zawodowych kierowców.

Jak wynika z raportu opracowanego przez PwC, owe braki jeszcze 3 lata temu szacowano na ok. 100 tys. Za kolejne 3 lata, luka ta będzie już dwukrotnie większa. Co więcej, problemem nie jest już tylko liczba brakujących kierowców, ale także coraz częściej ich jakość. Innymi słowy – brakuje również kwalifikacji, umożliwiających efektywne wykonywanie usług transportowych.

Autorzy raportu zwracają także uwagę na fakt, iż grupa kierowców zawodowych powoli się starzeje, a wśród osób poniżej 35 roku życia, zainteresowanie tym zawodem jest niższe niż potrzeby branży.

Przewoźnicy próbują w jakiś sposób się jednak ratować. Jednym z kierunków jest zatrudnianie obcokrajowców, a innym wzrost płac. Chociaż jak tłumaczy Martyna Dziubak, analityczka Santander Bank Polska – Wynagrodzenia kierowców stanowią największą część struktury kosztów – ich udział wynosi ok. 35%. Duże zapotrzebowanie na kierowców prowadzi do wzrostu kosztów płac w branży i wywołuje silną presję na marżę, co w efekcie może spowodować zwiększenie stawek frachtów.

Automatyzacja i ciężarówki autonomiczne lekarstwem dla transportu?

Według danych GUS w 2018 r. w sektorze transportu i logistyki przeciętne wynagrodzenie brutto wzrosło o 5,4%, a w okresie styczeń-sierpień 2019 r. o kolejne 5,6%. Z problemem rosnących kosztów borykają się przewoźnicy w całej Europie. Do wzrostu wynagrodzeń dochodzą rosnące opłaty drogowe, zmienne ceny paliw, a także konieczność coraz wyższych nakładów inwestycyjnych. Dlatego duże nadzieje branża pokłada w rozwoju automatyzacji i technologii, przejawiającej się głównie w rozwoju pojazdów autonomicznych.

Jednakże w raporcie „Transport przyszłości. Raport o perspektywach rozwoju transportu drogowego w latach 2020-2030” autorzy skłaniają się ku poglądowi, że substytut pracy ludzkiej w postaci technologii nie jest jeszcze wystarczająco rozwinięty, aby zapełnić luki kadrowe. Szacują, że w sektorze transportu automatyzacja przyniesie widoczne efekty na rynku pracy najwcześniej za 5-10 lat. Wówczas jej poziom może osiągnąć 23%, co oznacza, że blisko co czwarty pracownik będzie mógł zostać zastąpiony przez automat. Po 2030 r. poziom automatyzacji może osiągnąć nawet 50%.

Analityczka Santander Bank słusznie zwraca uwagę na fakt, że dostępne technologie to jedno, ale ważniejsze będzie wprowadzenie odpowiednich norm prawnych oraz gotowość firm transportowych do poniesienia odpowiednich inwestycji, związanych z wprowadzeniem autonomicznych samochodów: Dzięki rozwojowi technologii, szacowany spadek kosztów przedsiębiorstw transportowych po 2025 r., może wynieść nawet 28% w porównaniu z rokiem 2016. Niemniej jednak do upowszechnienia się zawansowanych technologii potrzebne jest wprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych oraz ich ujednolicenie między krajami. Przedsiębiorstwa, które jako pierwsze zaadaptują rozwiązania autonomiczne mogą osiągnąć znaczną przewagę konkurencyjną. Jednak będzie to prawdopodobnie wymagało wysokich nakładów inwestycyjnych. Ponadto przewoźnicy powinni być gotowi na zmianę struktury zatrudnienia. W dłuższej perspektywie czasowej można oczekiwać, że w kadrze rósł będzie udział specjalistów z obszaru IT. W długim terminie może to oznaczać zmianę modeli biznesowych przedsiębiorstw. Automatyzacja nie stanowi więc krótkoterminowego rozwiązania dla niedoboru podaży na rynku pracy kierowców, może być jednak jest realną szansą w długim okresie.

Niewykluczone jest, że za te 5-10 lat, zamiast kierowców zawodowych, będzie poszukiwało się administratorów/koordynatorów autonomicznych samochodów ciężarowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Reklama -

Najnowsze

Zakupy na Frisco.pl lodówką Samsung

Samsung zdaje się doskonale rozumieć trendy panujące na rynku e-commerce i nawiązuje współpracę z Frisco.pl, by za pośrednictwem lodówek Family Hub, oferować możliwość zrobienia zakupów z dostawą do domu.

Ericsson podpisał z polskim rządem porozumienie ds. cyberbezpieczeństwa

Ericsson przystąpi do rządowego Programu Współpracy w Cyberbezpieczeństwie. Program realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji w formule partnerstwa z sektorem prywatnym w celu...

To on wprowadził sztuczną inteligencję do szpitala psychiatrycznego

Wojciech Legawiec – nie tak dawno dbał o innowacje w buskim uzdrowisku. Teraz chce wykorzystać sztuczną inteligencję w działalności szpitala psychiatrycznego w Tworkach. A jakby było tego mało, to sam znalazł startup, który mu w tym pomoże.

Adam Krużyński nowym prezesem FIBARO

Rada Nadzorcza Fibar Group S.A. powołała Adama Krużyńskiego, dotychczasowego członka zarządu, na stanowisko prezesa spółki. Zastąpił on na stanowisku Macieja Fiedlera –...

Strony na wordpress najczęściej atakowane

Ataki na WordPress'a, SQL Injection, spam pzez formularze, próby odgadnięcia haseł typu brute force - to najczęstsze ataki, jakie są dokywane na...

Podobne artykuły