BANNER"

Bosch uzupełnia ofertę czujników do zautomatyzowanej jazdy

Ważne w IoT

To on wprowadził sztuczną inteligencję do szpitala psychiatrycznego

Wojciech Legawiec – nie tak dawno dbał o innowacje w buskim uzdrowisku. Teraz chce wykorzystać sztuczną inteligencję w działalności szpitala psychiatrycznego w Tworkach. A jakby było tego mało, to sam znalazł startup, który mu w tym pomoże.

PZU wprowadza Opaskę Życia

Grupa PZU we współpracy z Ministerstwem Zdrowia uruchamia pionierski projekt "Opaska życia". Urządzenie ma wspomagać ratowanie ludzkiego życia.

Detalista 4.0, czyli IoT dla osiedlowych warzywniaków

Eurocash i Microsoft wraz z partnerami technologicznymi przedstawili wizję rynku detalicznego przyszłości - "Detalista 4.0". Zaprezentowano rozwiązania technologiczne, które mają zapewnić właścicielom niezależnych sklepów spożywczych sprawne zarządzanie ich placówkami, konsumentom wysoką jakość robienia zakupów, a producentom jak najlepsze dotarcie ze swoją ofertą do finalnego odbiorcy.

Bosch wierzy, że zautomatyzowana jazda to przyszłość motoryzacji. Niezależnie od tego czy będą to auta elektryczne, na wodór, czy spalinowe. Dlatego wprowadza kolejne trzy czujniki: lidar dalekiego zasięgu, radar i kamerę.

Tylko równoległe zastosowanie trzech rodzajów czujników sprawi, że zautomatyzowana jazda będzie na drodze tak bezpieczna, jak to możliwe. Potwierdzają to analizy Bosch, w których programiści zbadali wszystkie przypadki użycia funkcji zautomatyzowanej jazdy – od asystenta jazdy autostradą, po w pełni zautomatyzowaną jazdę w mieście. Na przykład, jeśli na skrzyżowaniu do zautomatyzowanego pojazdu zbliża się z dużą prędkością motocykl, to oprócz kamery i radaru pojazd potrzebuje jeszcze lidaru, aby uzyskać niezawodne wykrycie jednośladu. Bowiem w tym przypadku radar może mieć problem z wykryciem wąskiej budowy motocykla i owiewek z tworzywa sztucznego. Co więcej, kamera może być stale oślepiana ostrym światłem. To pokazuje, że potrzebne są razem radar, kamera i lidar. Te trzy technologie doskonale się uzupełniają i dostarczają wiarygodnych informacji w każdej sytuacji na drodze.

Lidar niezbędnym elementem zautomatyzowanych jazd

Możemy traktować laser jako trzecie oko: w systemach lidarowych czujnik eliminuje impulsy światła laserowego. Światło to ulega po drodze rozproszeniu, które jest obserwowane za pomocą czujnika. Na podstawie zmierzonego czasu, jakie światło potrzebuje na odbicie się, czujnik oblicza odległość. Lidar ma bardzo wysoką rozdzielczość przy dużym zasięgu i szerokim polu widzenia. W rezultacie laserowy miernik odległości niezawodnie wykrywa także niemetalowe obiekty z dużej odległości, takie jak kamienie na drodze. Oznacza to, że z odpowiednim wyprzedzeniem można rozpocząć takie manewry, jak hamowanie lub skręcanie. Jednocześnie zastosowanie w samochodach lidaru stawia wysokie wymagania jego elementom, takim jak detektor i laser – przede wszystkim pod względem odporności na temperaturę i niezawodność działania przez cały okres eksploatacji pojazdu. Dzięki temu, że Bosch podczas opracowywania lidaru może wykorzystywać swoją wiedzę specjalistyczną w zakresie sensoryki i budowy systemów radarowych i kamer, wszystkie te trzy technologie czujników będą do siebie optymalnie pasować.

Aby bezpieczna, zautomatyzowana jazda stała się rzeczywistością, oprócz kamery i radaru potrzebny jest trzeci rodzaj czujnika. Dlatego Bosch wprowadza do produkcji seryjnej czujniki lidarowe dalekiego zasięgu (wykorzystujące światło lasera do określania odległości) – pierwsze takie przeznaczone do zastosowań w motoryzacji. Ten laserowy miernik odległości jest niezbędny do zautomatyzowanej jazdy samochodowej na poziomach od 3 do 5 według SAE. Nowy czujnik Bosch obejmie zarówno dalekie, jak i bliskie odległości – na autostradach i w mieście. Wykorzystując efekt skali, Bosch chce obniżyć cenę tych zaawansowanych technologicznie rozwiązań i sprawić, aby były dostępne na masową skalę. W ten sposób nie tylko spełni wszystkie wymogi bezpieczeństwa dotyczące zautomatyzowanej jazdy, ale także pozwoli producentom samochodów na skuteczne integrowanie technologii w bardzo szerokiej gamie modeli pojazdów w przyszłości.

Systemy wspomagania jeszcze bezpieczniejsze dzięki sztucznej inteligencji

Inżynierom Bosch udało się wyposażyć stosowane w samochodach kamery w sztuczną inteligencję i tym samym podnieść technikę na nowy poziom zaawansowanie. Kamera wykrywa obiekty, dzieli je na kategorie, takie jak pojazdy, piesi lub rowery oraz mierzy ich przemieszczanie się. W zatłoczonym ruchu miejskim kamera może także szybko i niezawodnie rozpoznawać i klasyfikować częściowo zasłonięte lub przejeżdżające pojazdy, pieszych i rowerzystów. Dzięki temu pojazd może w razie potrzeby uruchomić manewr ostrzegania lub hamowania awaryjnego. Inżynierowie Bosch stale doskonalą technikę radarową. Najnowsza generacja czujników radarowych Bosch może jeszcze lepiej rejestrować otoczenie pojazdu – także przy złej pogodzie lub niedostatecznym oświetleniu. Podstawę tej ulepszonej wydajności stanowią większy zasięg wykrywania, szeroka przysłona i wysoka rozdzielczość kątowa.

Chcesz być na bieżąco ze światem Internet of Things?

Zapisz się na nasz newsletter

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najnowsze

Mobile World Congress 2020 odwołany

Niestety stało się to, o czym wczoraj pomyśleliśmy, lecz nie chcieliśmy pisać. Po wycofaniu się z udziału w tegorocznej edycji MWC kilku koncernów, m.in. Cisco, Ericsson, Facebook, Amazon, Nokia, organizatorzy podjęli decyzję o odwołaniu Mobile World Congress 2020.

Ich nie będzie na Mobile World Congress. Przez koronawirus

Tegoroczny Mobile World Congress w Barcelonie stoi pod znakiem wielkich nieobecnych. Już dzisiaj mówi się o Ericssonie, Facebooku, LG, Cisco, Intelu czy Amazonie, a to z pewnością nie koniec niechlubnej listy.

Teczka SI ma pomóc niewidomym poruszać się po mieście

Konsorcjum Platformy Zaawansowanej Wspieranej Mobilności, założone przez Alps Alpine, OMRON, Shimizu, IBM Japan oraz Mitsubishi Motors, ma opracować Teczkę Sztucznej Inteligencji, a w zasadzie walizkę - robota, która ma ułatwiać transport oraz poruszanie się po mieście osób niewidomych i niedowidzących.

T-Mobile zapowiada 1600 stacji działających w 5G jeszcze przed wakacjami

Jak prognozowaliśmy jeszcze w zeszłym roku, 2020 będzie stał pod znakiem 5G. Można powiedzieć, że się nie pomyliliśmy. Gdyby były takie zakłady u bukmacherów, pewnie wygrana byłaby już nasza. W każdym razie od początku roku operatorzy telekomunikacyjni w Polsce, niemal prześcigają się z informacjami na temat budowy sieci 5G.

Aplikacja powiadomi o wstrzymaniu pracy w fabryce Audi

Od teraz około 150 pracowników działu utrzymania ruchu w fabryce Audi w Ingolstadt będzie posługiwało się aplikacją "Mobilne utrzymanie ruchu Audi". Dzięki niej będzie możliwa szybsza reakcja na wszelkie anomalia, a także jeszcze szybsze i bardziej wydajne przeprowadzanie prac konserwacyjnych.

Podobne artykuły