BANNER"

Internet of Fleet w Europie Wschodniej osiągnie liczbę 13,8 miliona urządzeń do 2023

Ważne w IoT

To on wprowadził sztuczną inteligencję do szpitala psychiatrycznego

Wojciech Legawiec – nie tak dawno dbał o innowacje w buskim uzdrowisku. Teraz chce wykorzystać sztuczną inteligencję w działalności szpitala psychiatrycznego w Tworkach. A jakby było tego mało, to sam znalazł startup, który mu w tym pomoże.

PZU wprowadza Opaskę Życia

Grupa PZU we współpracy z Ministerstwem Zdrowia uruchamia pionierski projekt "Opaska życia". Urządzenie ma wspomagać ratowanie ludzkiego życia.

Detalista 4.0, czyli IoT dla osiedlowych warzywniaków

Eurocash i Microsoft wraz z partnerami technologicznymi przedstawili wizję rynku detalicznego przyszłości - "Detalista 4.0". Zaprezentowano rozwiązania technologiczne, które mają zapewnić właścicielom niezależnych sklepów spożywczych sprawne zarządzanie ich placówkami, konsumentom wysoką jakość robienia zakupów, a producentom jak najlepsze dotarcie ze swoją ofertą do finalnego odbiorcy.

Pojawiła się już 5 edycja raportu Fleet Management in Russia/CIS and Eastern Europe, opracowanego przez ResearchAndMarkets.com. Wynika z niego, że do 2023 roku liczba rozwiązań służących do zarządzania flotami, osiągnie 13,8 miliona urządzeń. Przy czym, jak słusznie zwracają uwagę autorzy raportu, sam termin zarządzania flotą jest znacznie szerszy niż jeszcze kilka lat temu.

Kiedyś mówiono głównie o systemach monitoringu gps. Następnie termin ten rozszerzono do telematyki, kiedy zaczęto oferować znacznie więcej funkcjonalności, niż sam monitoring bieżącej pozycji i historii lokalizacji. Dzisiaj, kiedy tego typu rozwiązania służą również do szeregu różnego rodzaju analiz, a w samochodach znajduje się nawet po kilkadziesiąt sensorów, najwłaściwszym terminem wydaje się być Internet of Fleet Management Things (IoFMT) lub nieco krócej Internet of Fleet.

Omawiany raport skupia się głównie na Rosji i krajach Europy Wschodniej, co jest dobrą informacją dla firm, które nadal myślą o ekspansji telematycznej na Wschód. Według analityków po regionie tym jeździ około 10 milionów ciężkich pojazdów. Co więcej, zaangażowane one są w ok. 70% całości transportu lądowego w samej Rosji. Z kolei w Europie, średnie i ciężkie samochody ciężarowe stanowią ponad 75% wszystkich przewozów. W raporcie zwrócono uwagę także na fakt, że znaczna część spośród 16 milionów lekkich samochodów dostawczych w Rosji i Europie Wschodniej wykorzystywana jest przez pracowników mobilnych, do takich działań jak dystrybucja towarów czy obsługi serwisowej.

Internet of Fleet Management Things w fazie rozwoju

Wydawca raportu jest zdania, że branża rozwiązań do zarządzania flotą opartych o Internet of Things, znajduje się w długoterminowej fazie wzrostu. Potwierdzają to zresztą wyniki kilku spółek działających na rynku polskim. Doskonałym przykładem jest Cartrack, który rok do roku notuje wzrosty, zarówno w Polsce, jak i w ujęciu globalnym.

Wciąż kluczowym czynnikami wpływającymi na zakup rozwiązań Internet of Fleet, są korzyści związane z oszczędnością paliwa. Na drugim miejscu znalazły się zmiany regulacyjne w prawie drogowym oraz elektroniczne systemy poboru opłat. Te czynniki wpływają na optymistyczne prognozy sprzedaży – z 7,3 miliona urządzeń na koniec 2018 roku do 13,8 miliona w 2023 roku.

ResearchAndMarkets.com zwraca także uwagę na fakt, iż na rynku nie dominują jedynie lokalni dostawcy, lecz często są to międzynarodowi gracze. Chociaż na przykład białoruski Gurtam przekroczył ostatnio barierę 1 miliona monitorowanych pojazdów w regionie. Dwa pierwsze miejsca zajmują rosyjskie TechnoKom i tureckie Arvento Mobile Systems, a w dalszej kolejności znajdują się Mobiliz z Turcji i rosyjskie SCOUT, Navigator Group oraz NIS (MTS).

Kolejnych 15 największych dostawców, czyli takich, którzy posiadają co najmniej 100 000 monitorowanych urządzeń w regionie, to GeliosSoft, Fort Telecom, Omnicomm, SquareGPS, Live GPS Tracking (SkyNavis), EurowagTelematics, Infotech i SpaceTeam. Co ciekawe, jak twierdzą analitycy, międzynarodowi dostawcy z Europy Zachodniej, Ameryki Północnej czy Afryki, nie dotarli jeszcze do pierwszej piętnastki w Rosji czy Europie Wschodniej.

Powyższe pokazuje także skalę rynku. Żeby znaleźć się w pierwszej piętnastce, trzeba obsługiwać w tamtym regionie minimum 100 000 pojazdów. Ile w Polsce jest takich firm, które posiadają w portfolio 100 000 aktywnych urządzeń? Znajdą się choć trzy?

Model SaaS i OEM

Z raportu wynika także, że coraz bardziej popularnym modelem rozliczeniowym we wschodnim regionie jest formuła SaaS (Software as a Service). Przechodzi na to coraz więcej dostawców.

Kolejnym czynnikiem, który odróżniał rosyjski rynek telematyczny od rynku Europy Zachodniej, była niechęć do telematyki w wersji OEM, czyli dostarczanej przez producentów samochodów. Jednak powoli i to się zmienia. Pierwszy lokalnym producentem, który zaoferował telematykę jako OEM był GAZ w 2018 roku. Również w Kamaz i UAZ pojawiły się projekty związane z integracją telematyki w ich samochodach, ale we współpracy z partnerami technologicznymi.

Chcesz być na bieżąco ze światem Internet of Things?

Zapisz się na nasz newsletter

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najnowsze

Genesys: zdalne Call Center to sposób na obsługę klienta w czasie koronawirus

W ostatnich tygodniach praca zdalna dotyczy firm z różnych sektorów. Również Call i Contact Center. Jak podaje firma Genesys, z jej rozwiązań w chmurze korzysta ponad 700 największych tego typu firm na świecie. Co więcej, w ramach odpowiedzi na potrzeby rynku wynikające z obecnej sytuacji, Genesys zaoferował 3-miesięczny darmowy dostęp do platformy Genesys Cloud.

RBL_START #COVID-19, czyli PZU i Alior Bank szuka pomysłów na walkę z koronawirusem

Z pandemią koronawirusa walczą dzisiaj wszyscy. I coraz więcej środków jest do zgarnięcia w ramach kolejnych programów. Liczy się pomysł. Bo to nie tylko będzie pomysł na teraz, ale również, a może przede wszystkim, sposób na zwalczanie COVID-19. Przynajmniej tak uważa PZU i Alior Bank, którzy ogłaszają nabór innowacyjnych projektów w ramach inicjatywy RBL_START #COVID-19. Pomysły można zgłaszać do 26 kwietnia.

324 miliony użytkowników Cisco Webex w marcu

Pandemia koronawirusa to wzmożone wykorzystanie komunikatorów i różnego rodzaju narzędzi do współpracy. Jednym z takich jest Cisco Webex, za pomocą którego w...

Mobile World Congress 2020 odwołany

Niestety stało się to, o czym wczoraj pomyśleliśmy, lecz nie chcieliśmy pisać. Po wycofaniu się z udziału w tegorocznej edycji MWC kilku koncernów, m.in. Cisco, Ericsson, Facebook, Amazon, Nokia, organizatorzy podjęli decyzję o odwołaniu Mobile World Congress 2020.

Ich nie będzie na Mobile World Congress. Przez koronawirus

Tegoroczny Mobile World Congress w Barcelonie stoi pod znakiem wielkich nieobecnych. Już dzisiaj mówi się o Ericssonie, Facebooku, LG, Cisco, Intelu czy Amazonie, a to z pewnością nie koniec niechlubnej listy.

Podobne artykuły