9.6 C
Warsaw
niedziela, Listopad 17, 2019

Nowa era motoryzacji. Jak odnajdzie się w niej polski przemysł? – Raport Banku Pekao

Musisz przeczytać

To on wprowadził sztuczną inteligencję do szpitala psychiatrycznego

Wojciech Legawiec – nie tak dawno dbał o innowacje w buskim uzdrowisku. Teraz chce wykorzystać sztuczną inteligencję w działalności szpitala psychiatrycznego w Tworkach. A jakby było tego mało, to sam znalazł startup, który mu w tym pomoże.

PZU wprowadza Opaskę Życia

Grupa PZU we współpracy z Ministerstwem Zdrowia uruchamia pionierski projekt "Opaska życia". Urządzenie ma wspomagać ratowanie ludzkiego życia.

Detalista 4.0, czyli IoT dla osiedlowych warzywniaków

Eurocash i Microsoft wraz z partnerami technologicznymi przedstawili wizję rynku detalicznego przyszłości - "Detalista 4.0". Zaprezentowano rozwiązania technologiczne, które mają zapewnić właścicielom niezależnych sklepów spożywczych sprawne zarządzanie ich placówkami, konsumentom wysoką jakość robienia zakupów, a producentom jak najlepsze dotarcie ze swoją ofertą do finalnego odbiorcy.

Przemysł motoryzacyjny w Polsce w ostatnich kilkunastu latach rósł w tempie 6,5 proc. rocznie. Branża ta jest niekwestionowanym liderem wśród polskich eksporterów. Z najnowszego raportu Banku Pekao wynika, że przemysł nowej generacji, obejmujący m.in. napędy elektryczne czy inteligentne samochody, stanowi wyzwanie, ale też i dużą szansę dla działających w Polsce firm.

Z raportu „Nowa era motoryzacji. Jak odnajdzie się w niej polski przemysł?”, opublikowanego przez Bank Pekao, wynika, że w 2018 roku polski przemysł motoryzacyjny wytworzył dobra o łącznej wartości 145 mld zł. Głównym motorem rozwojowym stał się segment części, w którym wyrośliśmy na jednego z europejskich liderów. Branża zalicza się do ekskluzywnego grona największych sektorów przemysłowych Polski, posiadając 13 proc. udział w krajowym przetwórstwie.

Jednak rynek motoryzacyjny, podobnie jak inne sektory gospodarki, ulega nieustannej zmianie i zaczyna na nim dominować elektromobilność, sharing economy i Internet of Things.

To także wynika z raportu opublikowanego przez ekspertów Banku Pekao. Znaczna jego część jest właśnie poświęcona tym zagadnieniom.

Przemysł motoryzacyjny na całym świecie wchodzi w nową erę, definiowaną przez megatrendy, takie jak nowe rodzaje napędów (w tym elektromobilność), inteligentne rozwiązania dla samochodów czy carsharing.

– Główne megatrendy przyniosą nieodwracalne zmiany we wszystkich elementach łańcucha wartości i nie inaczej będzie w Polsce. Przed sektorem staną poważne wyzwania, ale też niepowtarzalne szanse. Skala jego adaptacji do tych zmian będzie determinowała przyszłe tempo rozwoju. Dla przykładu, oceniamy, że nawet połowę udziału w krajowym przemyśle części mają obszary wrażliwe na wzrost roli napędów elektrycznych – twierdzi Kamil Zduniuk, ekspert z Zespołu Analiz Sektorowych Banku Pekao S.A, autor raportu.

Według raportu, kluczem będzie zdolność Polski do absorpcji nowych inwestycji, a więc zachęcenie dotychczasowych i zupełnie nowych inwestorów do rozwoju krajowej motoryzacji w kierunku zgodnym ze światowymi trendami. Jednocześnie, proaktywnie w te nowe łańcuchy wartości muszą włączać się również krajowe przedsiębiorstwa.

– Widzimy wiele szans dla polskiej motoryzacji. Wykreowana specjalizacja w obszarze części daje doskonały fundament do tego, abyśmy w przyszłości stali się optymalnym miejscem w Europie do lokowania produkcji w zakresie nowoczesnych rozwiązań, np. elektromobilności. Takie inwestycje już zaczynają napływać, a po stronie polskich firm widoczne jest coraz większe zaangażowanie w tych obszarach. Nasz kraj może być też zagłębiem kapitału intelektualnego, umożliwiającego tworzenie hubów rozwiązań dla samochodów inteligentnych i autonomicznych. Mamy tu znaczące przewagi konkurencyjne nawet wobec bogatych państw zachodnich – uważa Kamil Zduniuk.

Jednocześnie, jak wynika z raportu Banku Pekao, Polska może być nadal beneficjentem dalszego optymalizowania produkcji tradycyjnych aut spalinowych i części. Obszar ten jeszcze długo będzie odgrywał istotną rolę mimo zachodzących zmian, m.in. ze względu na rolę rynku wtórnego czy zróżnicowane tempo rozwoju poszczególnych regionów świata.– Napędy spalinowe nie znikną z dnia na dzień, a stopniowa transformacja motoryzacji to ważna informacja dla branży. Pozwala na „okres przejściowy”, który będzie trwał jeszcze kilkanaście lat. W tym czasie można rozwijać się dzięki dotychczasowym motorom wzrostu, jednocześnie budując drugą już gałąź działalności, ukierunkowaną na motoryzację przyszłości – mówi autor raportu.

Internet of cars, elektromobilność i carsharing

Według analityka Banku Pekao, trendy takie jak Internet of Cars, elektromobilność czy carsharing to globalne megatrendy, które nie ominą także Polski. Jak słusznie zauważa autor raportu

Zachodzące zmiany to dopiero początek długiej drogi, ale przy tempie współczesnego świata być może już za kilkanaście lat obraz motoryzacji i mobilności będzie diametralnie różny od tego, który znamy obecnie.

Oznacza to między innymi, że w siłę rosną zupełnie nowi gracze, w tym firmy niekojarzące się dotychczas z przemysłem motoryzacyjnym – technologiczne, z przemysłu elektronicznego, dostawcy software`u czy platformy – co wynika z coraz większej roli komponentu technologicznego kosztem osiągów (elementów mechanicznych). Z kolei – jak dalej czytamy w raporcie – aby utrzymać pozycję liderów na tym nowym rynku, duże koncerny motoryzacyjne tworzą alianse pomiędzy sobą i innymi spółkami z branży tak, aby zwiększyć swoje możliwości inwestycyjne i dostosować się do „nowych czasów”. Autor raportu zwraca uwagę na fakt, że zmienia się także rola producentów samochodów – z producenta przesuwa się w rolę dostawcy ekosystemu motoryzacyjno-technologicznego.

To, na co warto zwrócić uwagę to fakt, iż w polskich realiach trendy takie jak elektromobilność, auta zintegrowane z inteligentnymi miastami (Car-2-X) czy pojazdy bez kierowców (autonomiczne), spotykają się cały czas z dużym sceptycyzmem. Wynika to z faktu, iż są identyfikowane głównie z bogatymi państwami, rodząc przekonanie, że Polski – i naszej gospodarki – dotyczą w niewielkim stopniu. A to duży błąd. Gdyż według Zduniuka, już wkrótce ten wpływ będzie znaczący.

Polska a Internet of Cars

Autor raportu zwraca uwagę na fakt, iż Polska nie posiadając własnej marki motoryzacyjnej ma ograniczone możliwości i zasoby finansowe, aby być twórcą najnowocześniejszych, zintegrowanych systemów dla inteligentnych samochodów. Zduniuk dobrze dalej dedukuje, że to jednak nie oznacza, iż nie możemy brać udziału w generowaniu rozwiązań dla connected cars. Prawda jednak jest taka, o czym nie ma mowy w raporcie, że kilka polskich firm już współpracuje z globalnymi dostawcami platform Connected Cars, tworząc na ich potrzeby rozwiązania. Z czasem napiszemy o tym więcej, a może nawet pokusimy się o listę polskich firm technologicznych, które pracują na rzecz inteligentnych samochodów z globalnymi graczami. Dobrze, że takie raporty powstają.

Raport do pobrania jest tutaj.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Reklama -

Najnowsze

Zakupy na Frisco.pl lodówką Samsung

Samsung zdaje się doskonale rozumieć trendy panujące na rynku e-commerce i nawiązuje współpracę z Frisco.pl, by za pośrednictwem lodówek Family Hub, oferować możliwość zrobienia zakupów z dostawą do domu.

Ericsson podpisał z polskim rządem porozumienie ds. cyberbezpieczeństwa

Ericsson przystąpi do rządowego Programu Współpracy w Cyberbezpieczeństwie. Program realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji w formule partnerstwa z sektorem prywatnym w celu...

To on wprowadził sztuczną inteligencję do szpitala psychiatrycznego

Wojciech Legawiec – nie tak dawno dbał o innowacje w buskim uzdrowisku. Teraz chce wykorzystać sztuczną inteligencję w działalności szpitala psychiatrycznego w Tworkach. A jakby było tego mało, to sam znalazł startup, który mu w tym pomoże.

Adam Krużyński nowym prezesem FIBARO

Rada Nadzorcza Fibar Group S.A. powołała Adama Krużyńskiego, dotychczasowego członka zarządu, na stanowisko prezesa spółki. Zastąpił on na stanowisku Macieja Fiedlera –...

Strony na wordpress najczęściej atakowane

Ataki na WordPress'a, SQL Injection, spam pzez formularze, próby odgadnięcia haseł typu brute force - to najczęstsze ataki, jakie są dokywane na...

Podobne artykuły